Αν η Κυβέρνηση της ΝΔ ιδιωτικοποιήσει πλήρως το λιμάνι της Κέρκυρας, θα έχει συντελεστεί μη αναστρέψιμη ζημιά για την τοπική κοινωνία

Η συζήτηση γύρω από την ανάδειξη και την αξιοποίηση των λιμανιών γίνεται σε μία κρίσιμη χρονικά συγκυρία που θα πρέπει να επιλεγούν από την Κυβέρνηση συγκεκριμένα εργαλεία για να προχωρήσει η αξιοποίηση και διαχείριση των Περιφερειακών λιμανιών της χώρας. Μέχρι το 2015 υπήρχε στη χώρα ένα θολό τοπίο γύρω από την αξιοποίηση και ανάδειξη των λιμανιών, κάτι που πρόδιδε την έλλειψη σχεδίου και πολιτικής βούλησης από τις τότε Κυβερνήσεις.

Αυτό άλλαξε με τις αποφασιστικές ενέργειες της Κυβέρνησης με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ, η οποία διεκδίκησε και κατάφερε να μην ιδιωτικοποιηθούν τα δέκα περιφερειακά λιμάνια της χώρας. Με τον Νόμο 4597, επίλυσε οριστικά τα ζητήματα της λιμενικής διακυβέρνησης που ταλάνιζαν τον τόπο, δημιουργώντας ένα νέο πλαίσιο αξιοποίησης των λιμανιών – με την μέθοδο των υποπαραχωρήσεων – με το οποίο και τα απαραίτητα ιδιωτικά κεφάλαια εισέρρεαν και ο δημόσιος χαρακτήρας των Οργανισμών Λιμένων διασφαλίζονταν. Επίσης συγχρόνισε την ισόρροπη εξέλιξή τους με την πρόοδο των τοπικών κοινωνιών και ενέταξε στον προγραμματισμό της αναπτυξιακής τους προοπτικής σημαντικά θεσμικά εργαλεία, υλοποιώντας έτσι και τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές (υπο-παραχώρηση συγκεκριμένων δραστηριοτήτων, ΣΔΙΤ κ.α.), δίχως, να κινδυνεύει ο δημόσιος έλεγχός τους.

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, έδειξε από την αρχή τις προθέσεις της, όσον αφορά τη νησιωτικότητα, καταργώντας το χαρτοφυλάκιο της Νησιωτικής Πολιτικής από το Υπουργείο Ναυτιλίας, Το τελευταίο εξάμηνο συνεχίζονται οι παλινωδίες της νυν ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας, και συνολικά της Κυβέρνησης στο ζήτημα της λιμενικής διακυβέρνησης, γεγονός που έχει επαναφέρει το θολό τοπίο γύρω από το ζήτημα της αξιοποίησης και ανάδειξης των λιμανιών της χώρας. Η σημερινή Κυβέρνηση, καταφεύγει στην εύκολη λύση της πλήρους παραχώρησης των περιφερειακών λιμανιών και της πώλησης των μετοχών τους. Μία εμμονική λύση που είναι ιδεολογικά φορτισμένη και πολιτικά εμπνευσμένη από τη φιλοσοφία της παραδοσιακής αλλά και εναλλακτικής νέο-δεξιάς, που εκπροσωπεί σήμερα το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας. Ανίκανη να παρουσιάσει έστω και μια σοβαρή επενδυτική ρεαλιστική πολιτική, αυτή η Κυβέρνηση έχει επιδοθεί στο στήσιμο μιας επιχείρησης realestate, αφού πέρα από την πώληση των 10 Περιφερειακών Λιμανιών που δρομολογείται, στο 5ο Συνέδριο για τη Ναυτιλία της Ναυτεμπορικής, που διεξήχθη πριν λίγες μέρες στην Αθήνα, ο κ. Πλακιωτάκης διεμήνυσε ότι θα αφαιρέσει από τον έλεγχο των Δήμων και των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων τη διαχείριση των λιμανιών και θα τα εντάξει υπό τον έλεγχο του Υπουργείου του, πάλι, όπως εξηγεί, για το καλό της «ανάπτυξης». Με κυνικό τρόπο, η ΝΔ προχωρά στην αποψίλωση των τοπικών κοινωνιών από την λιμενική τους περιουσία και καταδικάζει σε ύφεση τις τοπικές οικονομίες στο όνομα μιας στρεβλής, χωρίς σχέδιο νεοφιλελεύθερης ανάπτυξης. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση και ο λαός, όμως, δε θα ανεχτούν μια επανάληψη της δεξιάς λεηλασίας στη δημόσια περιουσία. Επίσης ο Υπουργός Ναυτιλίας υποσχέθηκε τη διόρθωση «στρεβλώσεων» για το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδυνάμου. Η μόνη στρέβλωση που υπάρχει είναι ότι μετά τις εκλογές το Μεταφορικό Ισοδύναμο έπεσε στα χέρια της Κυβέρνησης της ΝΔ, η οποία φάνηκε ανίκανη να το υποστηρίξει. Γιατί επί ΝΔ κόπηκε το σκέλος του μέτρου για την επιδότηση των καυσίμων, επί αυτής της Κυβέρνησης καθυστερούν σημαντικά οι πληρωμές στους νησιώτες.

Δυστυχώς, ο προγραμματισμένος για το καλοκαίρι του 2019 διεθνής διαγωνισμός που θα έφερνε – με την μέθοδο των «υποπαραχωρήσεων» – επενδύσεις και έναν αέρα ανάτασης στο λιμάνι της πόλης μας, αναβλήθηκε μετά από την έκτακτη προκήρυξη των εθνικών εκλογών. Επίσης δεν πρόλαβαν να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την παραχώρηση του παράκτιου μετώπου στον Δήμο Κεντρικής Κέρκυρας αν και έχει υποβληθεί από μας επίκαιρη ερώτηση, η οποία και συζητήθηκε στη Βουλή την 25-10-2019 και υπήρξε η κυβερνητική διαβεβαίωση ότι θα υλοποιηθεί το πάγιο αίτημα της πόλης μας. .

Πρόσφατα κατόπιν πιέσεων του ΤΑΙΠΕΔ, του μοναδικού μετόχου των περιφερειακών λιμανιών, το ΔΣ του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας (Ο.Λ.ΚΕ.) αποφάσισε την παραχώρηση μέρους των αποθεματικών του και του συνόλου των αδιάθετων κερδών προηγούμενων χρόνων στο ΤΑΙΠΕΔ, με συνέπεια την ουσιαστική αφαίμαξη της δυνατότητας παραγωγής έργων και επενδύσεων. Γεγονός που είχαμε αναδείξει στη δημόσια σφαίρα μέσω κοινοβουλευτικής ερώτησης (09.10.2019) σε συνεργασία με άλλους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο Οργανισμός Λιμένα Κέρκυρας ως κερδοφόρος οργανισμός με ιδιαίτερη δυναμική στον τομέα της ναυτιλίας και της κρουαζιέρας αποτελεί σημαντικό εργαλείο ανάπτυξης που μπορεί να συμβάλλει καταλυτικά στην τοπική οικονομία.

Το οποιοδήποτε σχέδιο ανάπτυξης του Ο.Λ.ΚΕ. οφείλει να τεθεί στη συνολική του διάσταση. Χωρίς, δηλαδή να παραγνωρίζει τα τοπικά χαρακτηριστικά της νησιωτικότητας της περιοχής και χωρίς να υποεκτιμά τις υπόλοιπες σχετικές υποδομές της ευρύτερης περιοχής.

Η ανάπτυξη που δεν βασίζεται στα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διακυβεύονται, είναι «ανάπτυξη» που δεν αναγράφεται σε καμία βιβλιογραφική επισήμανση. Για το λόγο αυτό, προτρέπω στην τοπική κοινωνία και στους αρμόδιους φορείς να έχουν την πρωτοβουλία των κινήσεων, τον πρώτο και τελευταίο λόγο σε όποιο σχέδιο ανάπτυξης κι αν εκπονήσει ο Ο.Λ.ΚΕ.
Αν η Κυβέρνηση της ΝΔ προχωρήσει στην πλήρη ιδιωτικοποίηση ων λιμανιών, τότε θα έχει συντελεστεί μη αναστρέψιμη ζημιά πάνω σε καίριες και κομβικές αναπτυξιακές υποδομές της χώρας, με αρνητικές συνέπειες για την ανάπτυξη και την εργασία στις τοπικές κοινωνίες.

Καλώ για μια ακόμα φορά την Περιφερειακή Διοίκηση και τις Δημοτικές αρχές του τόπου μας να ανατρέψουν κάθε εξέλιξη που αποβαίνει μοιραία για το κρατικό χαρακτήρα των λιμενικών υποδομών του νησιού μας και αλλοιώνει τον παραδοσιακό χαρακτήρα της δραστηριότητας της εμπορικής και επιχειρηματικής μας κοινότητας.